KØBENHAVN: Partierne bag aftalen om Lynetteholm på Københavns Rådhus vil undersøge, om den kommende metrolinje til Refshaleøen og Lynetteholm kan udvides ud på Amager, oplyser økonomiforvaltningen. Linjeføringen vil med ni stationer blive et udvidet alternativ til den linjeføring, som ligger i statens infrastrukturplan, som rummer fire. Med estimeret 13,7 mia. kr. er den også mere end dobbelt så dyr, men den løser også flere udfordringer.
Den nye linje vil løbe fra Københavns Hovedbanegård via Bryggebroen og DR-byen over Amagerbrogade op til Refshaleøen og videre over til Kløverparken og Lynetteholm. Ved at rykke linjen sydligt under Amager kommer der metro til dele af byen, der i dag ikke er metrobetjent. Linjen er planlagt, så den kan udvides etapevis og på sigt dække store rejsemål så som Indre Nørrebro og Rigshospitalet.
Hvilken linje, der skal anlægges, skal besluttes i 2025, og den forventes at stå færdig i 2035. Bag udmeldingen står forligskredsen bag Lynetteholm: Socialdemokratiet, De Konservative, Venstre, De Radikale, SF, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.