
STRUER: Lydkunst skal nu introduceres til skolebørn i otte midt- og vestjyske kommuner. Det sker med den nye firårige kulturaftale fra Kulturministeriet, der puster liv i undervisningsprojektet Lydspor, oplyser Struer Kommune, der efterhånden har en god tradition for at arbejde med lydkunst.
Struer er blandt andet kendt for lydkunstbiennalen Struer Tracks, mens der for nyligt også er etableret et nationalt værksted for lydkunst, Sound Art Lab. Nu skal undervisningsprojektet ”Lydspor” rulles ud til masser af skolebørn i Struer, Holstebro, Herning, Ikast-Brande, Lemvig, Ringkjøbing-Skjern, Skive og Varde kommuner.
Projektet munder ud i et undervisningsmateriale, der blandt andet indeholder en række fysiske genstande, som kan bruges i undervisningen, et skriftligt materiale og et digitalt lydbibliotek. Det er således målet, at den kunstneriske tilgang bliver en inkorporeret del i undervisningen i fremtiden.
Kunst giver lyst til at lære
- Med Lydspor skal vi i fællesskab med elever, lærere og kunstnere skabe et undervisningsmateriale, der er målrettet folkeskolens udskoling. Og vi skal bruge kunsten til at styrke nysgerrigheden og opfindsomheden og tilføje særlige former for tænkning, som kommer eleverne til gavn både fagligt og i dannelsesøjemed. For som Grundtvig sagde, så skal eleverne ikke bare lære noget, men de skal også blive til nogen, siger kunstformidler hos Sound Art Lab Isa Paludan Asboe, der er tovholder på projektet.
- Projektet er støttet med 800.000 kr. fra den nye Kulturaftale 2021-2024 fra Kulturministeriet.
- Undervisningsprojektet Lydspor skabes af Sound Art Lab i samarbejde med Statens Museum for Kunst i Thy, Deep Forest Art Land – Skovsnogen, Kunsthal Regelbau 411 og Lydlaboratoriet – Struers lærings- og videnscenter for lyd.
- Der er afsat et år til den grundlæggende udvikling og afprøvning i Struer Kommune, hvorefter der er afsat et halvt år i hver af de resterende kommuner.
- Lydkunst sætter ofte fokus på de lyde, som ellers ofte undslipper vores opmærksomhed. På den måde kan vi blive opmærksomme på helt nye ting i verden, på nye perspektiver på problemstillinger eller anderledes perspektiver på livet.
- Det er oplagt at inddrage læren om lydkunst i både billedkunst, dansk, matematik, samfundsfag, musik og i tværfagligt projektarbejde samt i projektopgaven i 9. klasse.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.