Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK IT
DK Job

Kønsopdelt undervisning gør ikke elever dygtigere

En af verdens førende uddannelsesforskere afviser, at kønsopdelt undervisnings løfter det faglige niveau
KORT NYT25. JUL 2011 11.57

Over hele landet splitter folkeskolelærere deres klasser op i drenge- og pigehold for at skabe bedre undervisning. Men en af verdens førende uddannelsesforskere afviser i Kristeligt Dagblad, at den populære metode løfter det faglige niveau.

John Hattie, der i dag er forskningsleder ved universitet i Melbourne, har samlet resultater af kønsopdelt undervisning fra blandt Storbritannien, og New Zealand som led i en af verdens største uddannelsesundersøgelser baseret på forskning blandt mere end 80 millioner elever.

- Det har generelt ikke betydning for børnenes indlæring, at piger og drenge bliver delt. Det er lærernes kompetancer, der betyder noget for, hvad børnene lærer, siger John Hattie.

Han finder det helt forkert, at undervisningsdebatten i Danmark og flere vestlige lande fokuserer så meget på forskelle mellem drenge og piger:

 -Helt overordnet er der ret små forskelle mellem drenge og piger. Drenge er indbyrdes forskellige, og det samme er pigerne. Det er rigtigt, at piger ofte er socialiseret til at være mere stille, og at flere drenge dropper ud af skolen. Men drengene indhenter pigernes forspring senere i livet. I stedet burde debatten fokusere kvaliteten af undervisningen, for det er det, der for alvor rykker eleverne, siger John Hattie.

krn