Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK IT
DK Job

KL vil have løst problemer med nødkald

Patientombuddet opfordrer kommunerne til at få løst problemerne med nødkald. KL bakker op
29. MAR 2012 9.18

Af Kim Rosenkilde Nielsen, [email protected]

- Alle kommuner bør gå deres procedurer nøje efter i sømmene, for én sag, hvor et nødkald kikser, er én sag for meget, siger formanden for KL's Social- og Sundhedsudvalg Anny Winther (V).
Hun peger på, at kommunerne har registreret 47 utilsigtede hændelser med nødkald for ældre, der ikke har fungeret, som de skal.

Udmeldingen fra KL kommer efter, at Patientombuddet mandag udsendte en såkaldt OBS-meddelse til samtlige landets kommuner, der advarede om alvorlige problemer med ældres nødkald.
Ifølge TV2 vurderer Patientombuddet, at det årligt drejer sig om 1.000 nødkalds-apparater, der svigter.

- Vi har set i Dansk Patientsikkerhedsdatabase, hvor sundhedspersoner, patienter og pårørende kan rapportere utilsigtede hændelser. Her fandt vi 45 ens hændelser indenfor et halvt år, rapporteret fra forskellige kommuner, hvor borgere har haft trykket på deres nødkald uden der er kommet nogen hjælp, siger oversygeplejerske Martin Bommersholdt fra Patientombuddet til TV2.

Patientombuddet vurderer, at det reelle antal sager kan være 10 til 20 gange større - og dermed kan der være over tusind sager om året, hvor nødkaldene svigter.

KL: Fejl uundgåelige
I KL mener man ikke, at det er holdbart med de store problemer med nødkald.

- Det er afgørende, at borgere, der er afhængige af at kunne foretage nødkald, kan stole på, at systemet fungerer efter hensigten. Derfor bør alle kommuner gøre deres yderste for at sikre, at systemet ikke kikser, siger Anny Winther.

Hun understreger, at det er umuligt at konstruere et system, hvor man kan garantere, at der aldrig sker fejl.

- Der kan ikke skrives en manual, der præcist beskriver, hvad kommunerne skal gøre for at undgå fejl. Nogle af fejlene er tekniske og skyldes, at apparaterne svigter, andre skyldes menneskelige fejl, fx brist i kommunikationen mellem forskellige medarbejdere. Så man er nødt til at gå alle procedurer nøje efter for at bringe risikoen for fejl så tæt på nul, som det overhovedet kan lade sig gøre, siger Anny Winther.

Ifølge KL har over 30.000 borgere i Danmark nødkaldsapparater, og der foretages formentlig over 100.000 nødkald om året.