Samtidig skal et fælles regionslager føre til besparelser på indkøb og varelevering. Det skriver Region Hovedstaden.
Regionsrådet i Region Hovedstaden besluttede i går aftes at anskaffe et nyt økonomi-, indkøbs- og logistiksystem. Det nye it-system gør det muligt at have et bedre, løbende overblik over den økonomiske situation i den enkelte afdeling, på det enkelte hospital og i regionen samlet set. Samtidig giver det mulighed for besparelser i form af storindkøb på tværs af hospitalerne. Endelig er der udsigt til bedre lagerstyring og lavere transportomkostninger, fordi regionen samtidig opretter ét fælles varelager for regionen og nedlægger hospitalernes nuværende, separate lagre.
Fælles økonomisystem afløser fem nuværende
- Som et levn fra tiden før regionerne bruger vi i øjeblikket fem forskellige økonomi- og indkøbssystemer. Det gør det svært at sammenligne data på tværs af hospitalerne og vanskeligt for medarbejdere at dele viden. Både ledelserne på afdelingerne og hospitalerne, koncernledelsen i Region Hovedstaden og regionspolitikerne vil med et fælles system være bedre klædt på til at træffe ledelsesmæssige beslutninger, vurderer Region Hovedstadens økonomidirektør Peter Mandrup Jensen.
Systemet skal samtidig gøre det lettere for afdelingernes personale at bestille varer fra ét fælles varekatalog. Bedre oversigt over varerne og en samling af mindre indkøb til større indkøb skal give betydelige besparelser for regionen.
Omkring 10.000 sygeplejersker, social- og sundhedsassistenter eller andet personale skal bruge det nye system til eksempelvis at bestille varer, men Peter Mandrup Jensen tror, at de hurtigt vil tage det nye system til sig:
- Alle de helt almindelige funktioner, som skal bruges mange gange hver dag, kommer til at fungere helt intuitivt. Det bliver ikke vanskeligere end at købe en flybillet eller forlænge lånetiden på en bog fra biblioteket over Internet.
Fælles lager skal give besparelser og bæredygtighed
Med etableringen af det fælles regionslager skal varerne til regionens hospitaler fremover leveres til én adresse, hvilket både gør det lettere at holde styr på lageret og planlægge leveringen af varer:
- I dag får varemodtagelsen på ét hospital på én dag måske besøg af 38 forskellige biler fra den samme leverandør. I samarbejde med vores leverandører skal vi have meget bedre styr på logistikken, så den både bliver mere økonomisk og mere miljørigtig. Mandrup Jensen.
Implementeringen af det nye økonomisystem kommer til at løbe over det meste af 2011 og 2012. Resten af 2010 bliver brugt til sammen med leverandøren at forberede implementeringen.
Efter en udbudsrunde er Siemens blevet udpeget som leverandør af det nye økonomi-, indkøbs- og logistiksystem.
Der er tale om en samlet investering til it-system og etablering af regionslager på 172,9 millioner kroner, som skal afholdes i perioden 2010-2012.
tj
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.