DEBAT: Finansminister Lars Løkke Rasmussen skriver her om afbureaukratiseringen
27. MAR 2008 11.45
Finanslov og Kvalitetsreform er nu faldet på plads. Det næste store projekt er det vigtige arbejde med Afbureaukratiseringsreformen, hvor første fase af arbejdet snart bliver skudt i gang.
I første omgang skal vi selvfølgelig tage fat på de forslag til regelforenkling, der allerede foreligger. Men vi skal også kortlægge og måle udvalgte medarbejderes administrative opgaver. Vi skal med andre ord - med medarbejdernes hjælp - sætte fingeren præcist på, hvilke administrative opgaver, der er unødvendige og tunge at danse med.
Anden fase i arbejdet med reformen løber fra midten af 2008 til midten af 2009, hvor ministerierne skal have omsat de indsamlede erfaringer til konkrete handlingsplaner. De planer skal indeholde mål, succeskriterier og milepæle for den samlede indsats, og når de er forelagt regeringen i midten af 2009, så bliver planerne forpligtende for ministrene. Reformens tredje fase løber fra midten af 2009 til midten af 2010, hvor handlingsplanerne skal gennemføres.
Den plan for Afbureaukratiseringsreformen, som regeringen snart skyder i gang, kan selvfølgelig lyde som en masse proces. Men tag ikke fejl af, at systemer har det med at vokse. Det er ikke kun de politikere, der får nye fikse ideer hver anden dag, som belaster medarbejderne. Det ligger også i ethvert systems DNA, at det vil vokse. Derfor er det nødvendigt at gå systemerne igennem med en tættekam. Det gør vi nu!
Alt, hvad der er værd at gøre, er også værd at gøre godt. Derfor skyder vi snart en proces i gang, der er skabt til at finde alle de bøvlede regler. Vi skal bruge mindre tid på administration, så medarbejdere og ledere i kommunerne får frigjort tid til den borgernære opgaveløsning. Samtidig skal kommuner og institutioner have større frihed til at løse opgaverne, som de nu engang mener, de skal løses. Og sidst, men ikke mindst, så skal vi have skabt et større ledelsesrum helt ud på den enkelte institution.
I første omgang skal vi selvfølgelig tage fat på de forslag til regelforenkling, der allerede foreligger. Men vi skal også kortlægge og måle udvalgte medarbejderes administrative opgaver. Vi skal med andre ord - med medarbejdernes hjælp - sætte fingeren præcist på, hvilke administrative opgaver, der er unødvendige og tunge at danse med.
Anden fase i arbejdet med reformen løber fra midten af 2008 til midten af 2009, hvor ministerierne skal have omsat de indsamlede erfaringer til konkrete handlingsplaner. De planer skal indeholde mål, succeskriterier og milepæle for den samlede indsats, og når de er forelagt regeringen i midten af 2009, så bliver planerne forpligtende for ministrene. Reformens tredje fase løber fra midten af 2009 til midten af 2010, hvor handlingsplanerne skal gennemføres.
Den plan for Afbureaukratiseringsreformen, som regeringen snart skyder i gang, kan selvfølgelig lyde som en masse proces. Men tag ikke fejl af, at systemer har det med at vokse. Det er ikke kun de politikere, der får nye fikse ideer hver anden dag, som belaster medarbejderne. Det ligger også i ethvert systems DNA, at det vil vokse. Derfor er det nødvendigt at gå systemerne igennem med en tættekam. Det gør vi nu!
Alt, hvad der er værd at gøre, er også værd at gøre godt. Derfor skyder vi snart en proces i gang, der er skabt til at finde alle de bøvlede regler. Vi skal bruge mindre tid på administration, så medarbejdere og ledere i kommunerne får frigjort tid til den borgernære opgaveløsning. Samtidig skal kommuner og institutioner have større frihed til at løse opgaverne, som de nu engang mener, de skal løses. Og sidst, men ikke mindst, så skal vi have skabt et større ledelsesrum helt ud på den enkelte institution.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.