Fagbladet Ingeniøren skriver nu på baggrund af aktindsigt i korrespondance mellem to involverede ministerier og Femern A/S, at Femern-forbindelsen tidligst vil kunne stå færdig i 2026. Transportministeriet har bedt Finansministeriet om bemærkninger til de foreløbige prognoser for Femern-tunnelen. Selve mailen fra Finansministeriet til Transportministeriet er ikke omfattet af offentlighedsloven, men det er en mail fra Transportministeriet til Femern A/S. Heri er Finansministeriets kommentarer refereret.
En ny, tysk jernbane til Puttgarden er forsinket og bliver tidligst færdig i 2024. Det har derfor været det nye, såkaldte basisår for, hvornår tunnelen kan forventes færdig. Men det er et skønmaleri, understreger Finansministeriet.
'Det er vel fakta, at den tyske myndighedsgodkendelse tidligst kan foreligge i slutningen af 2017, og at byggetiden bliver 8,5 år efter forhandlingen med tunnelentreprenørerne. Deraf følger rent matematisk, at Femern-forbindelsen tidligst kan åbne medio 2025. En smule forsigtighed tilsiger derfor at tage udgangspunkt i åbning af forbindelsen i 2026 i basisscenariet,' skriver Finansministeriet.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.