Danmark skal have en klar tidsplan for, hvornår en tysk miljøgodkendelse af Femern-forbindelsen kan være færdig. Ellers kan det blive nødvendigt at at udskyde den endelige beslutning igen. Sådan lyder ifølge Altinget meldingen fra transportminister Hans Christian Schmidt (V), som har bred opbakning til sin holdning fra andre partier.
Dermed kan den allerede forsinkede beslutning af det store milliardprojekt blive yderligere udskudt. Da Folketinget vedtog Femern-loven i april, blev den endelige igangsætning udskudt, fordi anlægsbudgettet stod til at blive overskredet massivt. Siden da er økonomien yderligere forringet ved at en EU-støtte blev fire mia. kr. mindre end forventet, og tilsammen har det udskudt færdiggørelsestidspunktet for forbindelsen fra 2020 til 2024.
Men nu driller de tyske miljøgodkendelser altså også så meget, at transportministeren tøver med at træffe den endelige beslutning i efteråret, selvom man skulle være klar til at acceptere de nye bud fra entreprenørerne. Hans Christian Schmidt skal mødes med Slesvig-Holstens transportminister Reinhard Meyer 20. august, hvor han vil bede om en status for fremdriften for den tyske miljøgodkendelse, skriver Altinget.
mk
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.