
Førtidspensionisterne koster kommunerne mere og mere. Det skal en udlignings-reform tage højde for
20. DEC 2005 7.40
Det er der i hvert fald lagt op til i forslaget et nyt udlignings-system.
Nemlig ved at lade den post få større vægt, når der skal udlignes efter kommunernes forskellige udgiftsbehov.
Den bedste løsning ville være at hæve statens refusionssats til 50 procent, som den var før 1999. Mener KL. Så det vil organisationen slå kraftigt til lyd for i sit høringssvar til reform-forslagene.
Som næstbedste løsning vil KL foreslå et særligt udligningsniveau på dette specielle udgiftsområde. Fordi det fylder så meget på de kommunale budgetter.
Milliarder på himmelflugt
Førtidspension bliver nemlig en dyrere og dyrere post, efter at staten i 1999 nedsatte sin refusion af udgiften fra 50 til 35 procent. Kommunerne får stadig 50 procent for udgiften til pension, der blev tilkendt før 1999. Men der bliver selvsagt færre og færre af den ?gamle? slags førtidspensionister i takt med, at der kommer flere og flere til af den nye og dyre slags.
I 2005 udgør de kommunale udgifter til førtidspension i alt ca. 11,2 mia.kr. svarende til knap 2.070 kr. pr. indbygger.
En fremskrivning viser, at beløbet med den nuværende refusionssats i løbet af de kommende år vil stige til 22,3 mia. kr. svarende til ca. 4.100 kr. pr. indbygger.
Rammer skævt
Problemet med udgifter til førtidspension er også, at de rammer så skævt. Målt pr. indbygger varierer den fremskrevne udgift mellem ca. 1.800 kr. og knap 7.700 kr.. Specielt er udgifterne høje for Lolland, Samsø, Langeland Ærø og Odsherred. Også Nyborg, Morsø, Brøndby, Guldborgsund og Kalundborg har meget høje udgifter.
Omvendt har hovedstadskommunerne Dragør, Gentofte, Gladsaxe, Solrød, Hørsholm, Furesø, Vallensbæk, Egedal, Allerød og Rudersdal meget lave udgifter til førtidspension.
Om satsen bliver hævet igen er nok temmelig tvivlsomt.
Refusionen blev nemlig skåret ned af principielle grunde dengang i 1999: Målet var at give kommunerne større incitament til at få førtidspensionterne ud på arbejdsmarkedet igen i diverse former for støttede job. Om det så har virket, er en anden snak.
Men i forslaget til en reform af udligningssystemet er der i hvert fald lagt op til, at posten førtidspension skal veje særligt tungt for at afbøde de værste uligheder.
Nemlig ved at lade den post få større vægt, når der skal udlignes efter kommunernes forskellige udgiftsbehov.
Den bedste løsning ville være at hæve statens refusionssats til 50 procent, som den var før 1999. Mener KL. Så det vil organisationen slå kraftigt til lyd for i sit høringssvar til reform-forslagene.
Som næstbedste løsning vil KL foreslå et særligt udligningsniveau på dette specielle udgiftsområde. Fordi det fylder så meget på de kommunale budgetter.
Milliarder på himmelflugt
Førtidspension bliver nemlig en dyrere og dyrere post, efter at staten i 1999 nedsatte sin refusion af udgiften fra 50 til 35 procent. Kommunerne får stadig 50 procent for udgiften til pension, der blev tilkendt før 1999. Men der bliver selvsagt færre og færre af den ?gamle? slags førtidspensionister i takt med, at der kommer flere og flere til af den nye og dyre slags.
I 2005 udgør de kommunale udgifter til førtidspension i alt ca. 11,2 mia.kr. svarende til knap 2.070 kr. pr. indbygger.
En fremskrivning viser, at beløbet med den nuværende refusionssats i løbet af de kommende år vil stige til 22,3 mia. kr. svarende til ca. 4.100 kr. pr. indbygger.
Rammer skævt
Problemet med udgifter til førtidspension er også, at de rammer så skævt. Målt pr. indbygger varierer den fremskrevne udgift mellem ca. 1.800 kr. og knap 7.700 kr.. Specielt er udgifterne høje for Lolland, Samsø, Langeland Ærø og Odsherred. Også Nyborg, Morsø, Brøndby, Guldborgsund og Kalundborg har meget høje udgifter.
Omvendt har hovedstadskommunerne Dragør, Gentofte, Gladsaxe, Solrød, Hørsholm, Furesø, Vallensbæk, Egedal, Allerød og Rudersdal meget lave udgifter til førtidspension.
Om satsen bliver hævet igen er nok temmelig tvivlsomt.
Refusionen blev nemlig skåret ned af principielle grunde dengang i 1999: Målet var at give kommunerne større incitament til at få førtidspensionterne ud på arbejdsmarkedet igen i diverse former for støttede job. Om det så har virket, er en anden snak.
Men i forslaget til en reform af udligningssystemet er der i hvert fald lagt op til, at posten førtidspension skal veje særligt tungt for at afbøde de værste uligheder.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.