Cyklisme - en seriøs transportform

Både Region Hovedstaden, Københavns Kommune og Gladsaxe Kommune øremærker millioner til ny slags cykelsuperstier - og bedre forhold for cyklister

HOVEDSTADEN / KØBENHAVN / GLADSAXE: Såkaldte cykelsuperstier med særlig fokus på fremkommelighed, komfort, sikkerhed og meget mere skal gøre Hovedstaden til verdens bedste cykelregion. Det mener Region Hovedstaden og 18 kommuner i hovedstadsområdet.

Derfor har Region Hovedstaden netop øremærket 5 mio. kr. til at støtte op om Cykelsupersti-projektet i 2012 og 2013. Samtidig har Københavns Kommune ved seneste budgetforlig i Cykelpakke V afsat 3,5 mio. kr. til Cykelsuperstien Ballerupruten samt 25 millioner kr. til andre strækninger, der vedrører kommende cykelsuperstier. Endelig afsætter Gladsaxe Kommune 1,8 mio. kr. til at opgradere cykelstien i Gladsaxe langs Hillerødmotorvejen til en Cykelsupersti.

Om regionens prioritering af cykelsupersti-projektet forklarer Allan Schneidermann (SF), formand for Region Hovedstadens Regional udviklingsplans- og trafikudvalg:

- For den enkelte er cyklen en sund, hurtig, økonomisk og fleksibel løsning. For regionen er det en nødvendighed. Vi bliver mange flere i de kommende år, og hvis vi skal sikre det gode byliv og skabe plads til alle, er det nødvendigt at arbejde med cyklisme som en seriøs transportform. Trafikken respekterer jo ikke kommunegrænserne og som cyklist har man brug for at vide at den cykelsti man benytter, har et højt niveau på HELE turen, siger Allan Schneidermann.

Maj-Britt Køppen Andersen er leder af sekretariatet bag Cykelsupersti-projektet. Hun forklarer, at der er behov for at skabe rammerne for, at cyklen bliver et attraktivt og reelt alternativ til bilen:

- Vi ved at rigtig mange allerede bruger cyklen til den daglige transport mellem bolig og job over korte afstande, men på strækninger over fem kilometer kniber det mere med at få pedalerne i gang. Samarbejdet på tværs af kommunerne er derfor fundamentet for at fastholde regionens position som centrum for udviklingen af grøn vækst og bæredygtig mobilitet.

Maj-Britt Køppen Andersen henviser til, at man i andre af verdens storbyer investerer massivt i cykelinfrastruktur. Det drejer sig blandt andet om Los Angeles, London, New York, men også byer som München, Berlin og Stockholm begynder at røre på sig.


Fakta om cykelsuperstier
• Albertslundruten åbner i foråret 2012, Farumruten følger i år 2012 og herefter følger Ballerupruten.
• Hovedstadsområdet skal være verdens bedste cykelregion! Derfor er Region Hovedstaden og 18 kommuner gået sammen for at skabe et net af Cykelsuperstier, hvor der er særligt fokus på fremkommelighed, komfort, sikkerhed, parkering og meget mere.
• Pendling på cykel skal være et attraktivt og seriøst alternativ til andre transportformer, både over korte og længere afstande.
• Gevinsterne derved er mange, både i forhold til samfundsøkonomi, sundhed, miljø og byliv.
Følg projektet på www.cykelsuperstier.dk

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
DK Job