Helt præcist står trafikselskaberne ifølge egne tal og mangler 300 millioner kroner, med mindre de skærer hver 10. busrute væk i løbet af det kommende år. Det scenarium kan regionerne ikke leve med.
- Man bør bruge nogle af landdistriktsmidlerne til at sikre og understøtte den kollektive trafik på landet. Hvis busbetjening skæres ned, vil befolkningen på landet desværre let blive de første til at mærke det, siger Bent Hansen, formand for Danske Regioner og fortsætter:
- Vi skal have mere fleksible busordninger på landet. Det kunne være tilkaldebusser, som dækker landbefolkningens behov. På den måde kunne vi undgå, at store busser kører tomme rundt.
Bustrafik under pres
En vigtig forudsætning for liv på landet er, at befolkningen kan komme til og fra arbejde, og de unge kan komme til og fra uddannelsesinstitutionerne. Derfor er det oplagt at prioritere den kollektive transport, når midlerne i Landdistriktsprogrammet skal fordeles fra 2009-2013. Landdistriktsprogrammet har 6,2 milliarder kroner, som skal bruges til at styrke udviklingen på landet i perioden 2007-2013. De fleste af pengene bliver i dag brugt til arealtilskud til landbruget.
At den kollektive bustrafik er under pres skyldes både stigende udgifter til driften og faldende passagertal. Danske Regioner havde derfor ved forårets økonomiforhandlinger et ønske til staten om flere penge til busdriften. Det blev desværre ikke imødekommet, hedder det i Regionernes nyhedsbrev.
Nu har Trafikselskaberne i Danmark meldt ud, at det kan blive nødvendigt at spare hver 10. rute bort, hvis budgetterne skal holde.
Der er derfor fortsat et behov for, at staten sikrer penge til at opretholde den kollektive bustrafik. Det kan for eksempel ske ved efterårets forhandlinger om en trafikinvesteringsplan eller ved omprioriteringer i Landdistriktsprogrammet.
Regioner og kommuner har allerede sammen med trafikselskaberne gjort en stor indsats for, at den kollektive trafik på landet bliver effektiv og miljøvenlig med flekstrafik, tilkaldebusser med videre Den udvikling vil fortsætte.
Forslaget om at bruge midler fra puljen til landdistrikterne skal løse trafikselskabernes aktuelle problemer. Danske Regioner har derudover fremlagt en række bud på, hvordan transportens stigende trængsels- og miljøproblemer kan løses ved at styrke sammenhængen i den kollektive trafik og sammenhængen mellem transportformerne.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.