Beskæftigelsesankenævnene må tage ansvaret på sig som klageinstans og afgøre flere sager på stedet, siger forvaltningsretsjurist
En ommer. Sådan lyder det alt for ofte, når en borgers klage over f.eks. fratagelse af sygedagpenge eller en virksomhedspraktik havner i et beskæftigelsesankenævn. Egentligt lyder det som en sejr for den, der har klaget, men det er det ikke altid ifølge forvaltningsretsekspert, jurist Jon Andersen, skriver Resonans.
For ved at sende sagen tilbage til kommunen for at blive genforhandlet, trækkes sagen i langdrag. Det kan den klagende borger ikke være tjent med. Det kan stække retssikkerheden for den enkelte, mener Jon Andersen.
- At tiden går, vil være til skade for borgerne i langt de fleste tilfælde. Han eller hun har brug for at få sagen afsluttet. Derfor bør Beskæftigelsesankenævnet afgøre langt flere sager i stedet for at returnere dem til fornyet behandling i jobcentrene, hvor de risiskerer at havne nederst i bunken igen. Det er ikke en rimelig behandling af borgerne, der er havnet i en klemme, siger Jon Andersen.
For ved at sende sagen tilbage til kommunen for at blive genforhandlet, trækkes sagen i langdrag. Det kan den klagende borger ikke være tjent med. Det kan stække retssikkerheden for den enkelte, mener Jon Andersen.
- At tiden går, vil være til skade for borgerne i langt de fleste tilfælde. Han eller hun har brug for at få sagen afsluttet. Derfor bør Beskæftigelsesankenævnet afgøre langt flere sager i stedet for at returnere dem til fornyet behandling i jobcentrene, hvor de risiskerer at havne nederst i bunken igen. Det er ikke en rimelig behandling af borgerne, der er havnet i en klemme, siger Jon Andersen.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.