Odense specialiserer sig i  lave it-udgifter

Odense specialiserer sig i lave it-udgifter

Storindkøb, standardudstyr, genbrug samt både teknikere og helpdesk-personale i it-servicefunktion er med til at holde udgifterne nede
3. FEB 2011 10.06

ODENSE: Odense Kommune kan bryste sig af at have meget lavere udgifter til it-drift end andre tilsvarende organisationer, oplyser kommunen.

Driften af kommunens servere, brugernes it-udstyr og support er ca. 25 millioner kroner billigere end gennemsnittet af de organisationer kommunen kan sammenligne sig med. Det viser en benchmarkanalyse udført af Gartner Consulting.

Standard udstyr giver store besparelser
En af årsagerne til den omkostningseffektive drift er en høj grad af standardisering, løbende udskiftninger og genbrug.

- Vi bruger primært standard udstyr, så vi kan indkøbe store partier ad gangen. Det betyder at brugerne har få modeller at vælge imellem, når de skal have computere og telefoner. Til gengæld kan vi holde kommunens supportomkostninger på et acceptabelt niveau, siger servicechef Jørgen Brolykke Rasmussen.

Organiseringen af kommunens IT servicefunktion er en anden årsag til den effektive drift. Her er det, i modsætning til andre it-afdelinger, både helpdesk personale og teknikere, der har vagt ved telefonerne.

- Det gør os i stand til at løse mange af opgaverne pr. telefon, og det er der også besparelser at hente ved, forklarer Jørgen Brolykke Rasmussen, og med udstyr spredt over hele Odense by sparer det Servicecentret for mange arbejdstimer.

Genbruger computerdele
Der skal mange servere til at holde kommunens systemer kørende. Men i stedet for at smide de gamle servere ud, når de er afskrevet, genbruger kommunen de dele, der kan bruges i andre servere.

- Det kan vi gøre, fordi vi også her har standardiseret området. Udover vi sparer mange penge, er vi også glade for at bidrage til en mere bæredygtig IT drift, siger Jørgen Brolykke Rasmussen.

Brugerne er godt tilfredse
Brugerundersøgelsen for 2010, som er gennemført i november måned, viser at de godt 11.000 IT-brugere i kommunen er godt tilfredse med servicen fra Servicecentret. Brugertilfredsheden er steget til 75,3 pct. i 2010 fra 74,9 pct. i 2009.

- Denne stigning ser vi som et udtryk for, at det er muligt at have en effektiv samt standardiseret IT-drift og tilfredse brugere, konstaterer Jørgen Brolykke Rasmussen.


Foto: http://www.flickr.com/photos/artonice/with/1365794869/

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
dkjob
www.mercuriurval.com
Fordi mennesker betyder alt