It-system til sygedagpenge giver kommuner problemer

Der loves "mærkbar forbedring" fra november og "i hvert fald" inden nytår.

"Virksomheder kan i øjeblikket opleve problemer med at få udbetalt sygedagpenge-refusion korrekt og til tiden."

Med den besked beder Svendborg Kommune nu de lokale virksomheder om forståelse for, at man både i Svendborg og resten af landet slås med et it-problem, som Kombit har forsøgt at løse siden juni.

Udfordringerne skyldes fejl i kommunernes nye og mere automatiserede sygedagpengesystem, KSD, som er udviklet af KMD og gik i luften i alle 98 kommuner i starten af juni.

Hos HK Kommunal er det væltet ind med henvendelser fra frustrerede medarbejdere, som har været hårdt ramt på både faglighed og arbejdsglæde, fordi systemet er fyldt med fejl, skriver HK.

- Der er en kæmpe frustration, for man skal tænke på, at vi sætter en ære i at have et top-servicegen, og at sagerne kører ordentligt, men nu bliver vi mødt af skæld ud fra virksomheder og borgere, der oplever fejl, forkerte beløb og regninger, ukorrekte refusioner og så videre, siger leder af Ydelsescentret i Holstebro Kommune, Birgitte Haahr Larsen, til HK.

Ifølge næstformand i HK Kommunal, Mads Samsing, må de projektansvarlige simpelthen lære at afsætte mere tid til testfasen, så et fejlfyldt system ikke hastes igennem.

Fuldt fokus

Kombit er udbyder og dermed ansvarlig for KSD. Projektdirektør hos Kombit, Peter Lykke Egelund, siger til HK, at KMD på Kombits foranledning har etableret en taskforce, der sætter fuld fokus på de mest presserende problemer, og at der gerne skulle være en mærkbar forbedring fra november og i hvert fald inden nytår.

- Kombit er jo en del af kommunerne, og vi arbejder altså udelukkende med at indkøbe løsninger, som skal understøtte deres travle hverdag og tilmed skal nedbringe driftsomkostningerne i kommunerne. Derfor er det jo virkeligt trist, når det ikke lykkes i første forsøg. Men jeg kan forsikre kommunerne om, at vi arbejder på højtryk med at få styr på de problemer, som de oplever med KSD i øjeblikket, og det ved jeg også, at KMD som leverandør gør, siger han.

Tilbage i Svendborg beder kommunen virksomhederne om forståelse.

- Vores medarbejdere arbejder lige nu hårdt på at hjælpe både de arbejdsgivere og de borgere, der oplever problemer, hvilket heldigvis er et mindretal. Vi beklager, at vi i øjeblikket ikke lever op til den service, som både borgere og virksomheder med rette kan forvente, siger Masoum Moradi, der er den ansvarlige leder på området.

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
Lundgaard
Nyhedsbrev