
AARHUS: En ny og bæredygtig bydel henover Banegraven midt i Aarhus er kommet et skridt nærmere projektering.
Bünyamin Simsek (V), rådmand for Teknik og Miljø, indstiller til byrådet, at kommunen skal indgå i et konsortium om byudviklingen sammen med PensionDanmark, DSB Ejendomme og MT Højgaard. Magistraten har på dens møde i dag anbefalet, at byrådet tiltræder indstillingen.
I første omgang skal konsortiet udarbejde et konkret projekt for den nye bydel, som byrådet kan tage stilling til, før de endelige planer kan føres ud i livet. De indledende konsekvenser af projektet skal også forelægges de relevante forligskredse i Folketinget for en indledende godkendelse.
- Nu skal vi afsøge mulighederne for, hvilke kvaliteter projektet kan tilføre området omkring Banegraven. Med områdets beliggenhed er der mange aspekter, vi skal være opmærksomme på ikke mindst udfordringerne med parkering, men det er også meget vigtigt, at vi har fokus på, at vi bygger bæredygtigt i den nye bydel, siger Bünyamin Simsek.
En overdækning af banegraven i det centrale Aarhus kan gøre det muligt at indskyde et p-dæk under niveau og dermed skabe en ny bilfri bæredygtig bydel med en attraktiv beliggenhed for kontorer, butikker, boliger, caféer og hotel.
I kraft af kvarterets centrale beliggenhed er kulturtilbud som Musikhuset, Aros, og Dokk1 samt flere shoppingmuligheder inden for gåafstand samtidig med, at der er kort afstand til rekreative områder som Rådhusparken, Musikhusparken Botanisk Have og Tangkrogen.
Timingen er afgørende
Det er Banedanmarks arbejde med at elektrificere jernbanen til Aarhus Hovedbanegård, der gør overdækningen aktuel. Arbejdet vil nemlig betyde, at togtrafikken i en periode bliver begrænset, og det vil give plads og mulighed for at bygge en ny konstruktion over banelegemet.
MT Højgaard har siden 2017 sammen med arkitekt C.F. Møller arbejdet intensivt på at skabe et bæredygtigt projekt i Aarhus, som ved at overdække Banegraven ved Aarhus Hovedbanegård kan udfylde et tomrum og skabe en ny bydel midt i Aarhus, som vil binde Midtbyen sammen med Frederiksbjerg på en ny måde.
Projektet afhænger ikke kun af politikernes velvilje. Det er særdeles komplekst og har store tekniske såvel som økonomiske problemstillinger, som skal adresseres, før det afgøres, om projektet er realiserbart. Banedanmark, MT Højgaard, DSB Ejendomme, Aarhus Kommune og PensionDanmark er derfor i gang med en række undersøgelser, som skal afdække om projektet kan realiseres i forhold til krav om tidsplan og økonomi.
MG
Fakta
- Byggeri: 110.000 m2
- Overdækning: 26.000 m2
- P-pladser: 25.000 m2 / 670 pladser
- Udvikler og totalentreprenør: MT Højgaard
- Arkitekt: C.F. Møller
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.