Konsortiet med blandt andet Jysk Fynske Medier vinder udbuddet om en ny FM4-kanal. Det oplyser Kulturministeriet på sin hjemmeside.
- Radio- og tv-nævnet har besluttet at udstede tilladelse til Radio FM4 A/S til at udøve public service-programvirksomhed i form af en public service-radiokanal med tilhørende sendemuligheder (den fjerde FM-kanal og DAB) med tilskud, står der på hjemmesiden.
Nyheden glæder ikke overraskende chefredaktøren på den kommende radiostation, der får navnet Radio 4, Anne-Marie Dohm.
- Vi glæder os i den grad til, at vi skal til at lave public service-radio til danskere i hele landet. Det er rigtig dejligt, at der er kommet en afklaring nu, for vi har travlt med at blive klar til at sende første november, siger hun.
Konsortiet, der fra 1. november 2019 skal sende radio på samme FM-kanal som Radio24syv gør i dag, består af Jysk Fynske Medier, Sjællandske Medier, Herning Folkeblad, Radio ABC, Skive Folkeblad, Flensborg Avis, Lolland-Falsters Folketidende, Nordjyske Medier og Bornholms Tidende, mens Folkeuniversitetet og Universitetsforlaget i Aarhus bliver partnere.
Nej til genåbning
Tidligere torsdag oplyste kulturminister Joy Mogensen (S), at regeringen ikke ville genåbne FM-udbuddet, så Radio24syv kunne søge.
- Vi har valgt ikke at genåbne udbuddet, fordi man også skal kunne regne med, hvad der bliver meldt ud fra staten. Men der er ingen tvivl om, at hvis vi havde siddet ved bordenden fra starten, havde vi gjort mange ting anderledes. Og det har været et dilemma, siger Joy Mogensen.
Ikke i København
Den tidligere regering og kulturminister Mette Bock (LA) tilrettelagde udbuddet for FM4-kanalen således, at radiokanalens hovedredaktion og mindst 70 procent af de redaktionelle medarbejdere skal være lokaliseret i en afstand af mindst 110 kilometer fra centrum af København. Det betød, at Radio 24syv, der har hovedsæde i København, ikke ønskede at søge.
Radio24syv kan byde ind på udbuddet om at drive en DAB-kanal, der vil blive støttet med 70 millioner kroner om året. Kanalen vil samtidig få lov til at sende seks minutters reklame i timen.
- Da Radio24syv har opbygget et fagligt solidt miljø og profil, er de måske bedre rustet end så mange andre til at starte på en DAB-flade. Men det er deres valg, om de vil søge, og det er Radio- og tv-nævnets valg, hvem der vinder, siger kulturminister Joy Mogensen.
Ritzau/ak
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.