Tre sprang over rælingen på Mærsk-skib
4. august bad et maltesisk redningscenter Mærsk-skibet om at sejle hen til migranterne, som var om bord i en lille motorbåd, og være klar til at hjælpe.
Foto: Maersk Tankers, Handout via Reuters, Reuters

Tre sprang over rælingen på Mærsk-skib

Selv om der er tyve meter ned, sprang tre migranter over bord fra Mærsk-olietanker, der i en måned har været strandet ud for Malta, fordi det reddede 27 migranter.
8. SEP 2020 8.04

Situationen er anspændt på et Mærsk-skib, der i mere end en måned har ligget ud for Malta med 27 migranter om bord. Det er ifølge Danske Rederier tidsmæssig rekord for migranter om bord på et skib i europæisk farvand.

Søndag morgen eskalerede situationen, da tre migranter hoppede over bord. Det fremgår af et opslag på Twitter af Maersk Tankers.

'Situationen på Maersk Etienne eskalerede i morges, da tre migranter hoppede over bord. Besætningen handlede hurtigt, og de reddede personer får nu den fornødne pleje. Vi beder fortsat om hurtig humanitær hjælp til de 27 migranter, der er strandet om bord på Etienne,' står der.

Det fremgår ikke, om det var et forsøg på at nå i land på den sydeuropæiske østat Malta eller et udtryk for desperation. Skibet har ikke fået lov til at lægge til land med migranterne, hvilket har skabt en mere og mere uholdbar situation.

De 27 migranter blev oprindeligt samlet op i tunesisk farvand, men det var Maltas kystvagt, der bad Mærsk hjælpe. Både regeringerne i Danmark og Malta mener, at det er Tunesiens opgave at tage imod migranterne. Men det har Tunesien nægtet hidtil. Blandt migranterne om bord er en gravid kvinde og et barn.

4. august bad et maltesisk redningscenter Mærsk-skibet om at sejle hen til migranterne, som var om bord i en lille motorbåd, og være klar til at hjælpe. Dagen efter evakuerede Mærsk-skibet migranterne fra båden, der kort tid efter sank. Siden da har skibet med en besætning på 21 mand, som egentlig er på vej til Tunesien, ligget ud for Malta i en uafklaret situation.

Maria Skipper Schwenn, direktør for sikkerhed, miljø og maritim forskning i Danske Rederier, glæder sig over, at de tre blev reddet af mandskabet.

- Det er det, vi frygtede kunne ske, det er symbolet på, hvor svær den situation er, og hvor desperat den er.

- Det er ikke noget, man gør uden risiko, der er tyve meter fra rælingen og ned til vandlinjen. Enhver ved, at man kan brække nakken eller ryggen på sådan et spring, og der er ingen garanti for, at de blev reddet op, siger hun.

Den danske regering vil for alt i verden undgå, at migranterne kommer til Danmark, lød det tidligere på ugen.

Frygten er, at det vil kunne danne præcedens, hvis man automatisk får asylbehandling ved at gå om bord på et dansk skib et sted i verden. Der er nedsat en dansk arbejdsgruppe, der arbejder på en løsning.

Robert Mærsk Uggla, der er direktør for A.P. Møller Holding, kritiserer myndighederne for en manglende løsning. Han frygter, at det kan rammer viljen til at samle nødstedte op i fremtiden.

- Kaptajnen har fulgt anmodningen fra de maltesiske myndigheder om at redde flugtningerne. De har også en pligt til at redde liv til søs - essensen af godt sømandsskab, der går århundreder tilbage, skrev han lørdag på det sociale medier LinkedIn.

Heller ikke italienske eller libyske myndigheder vil lukke migranterne ind i deres lande.

Ritzau

 

 

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
Lundgaard
Nyhedsbrev