
ODENSE: Med en ny strategi for playspots i bymidten sætter Odense Kommune fokus på at skabe flere muligheder for leg, aktivitet og fordybelse. Et playspot kan f.eks. være et legeredskab eller en interaktiv installation i byens gader, pladser eller grønne områder.
- Playspotstrategien er en idé til, hvordan vi sikrer os, at der bliver plads til leg og bevægelse i bymidten for alle byens borgere, og at der bliver skabt små oaser på vejen gennem byen - til forundring, fordybelse, fællesskab og leg. Strategien understøtter i høj grad vores vision om at være den legende og kreative by, og den er et vigtigt bidrag til de øvrige planer for bymidten, siger Steen Møller, rådmand i By- og Kulturforvaltningen.
Strategien tager udgangspunkt i de målgrupper og behov, som kommunen har identificeret i en bylivsundersøgelse fra 2008, og den giver et bud på, hvor Odenses fremtidige playspots kan placeres.
Fokus på samarbejde
De forskellige playspots kan anlægges for relativt få midler og fungere som et bidrag til det byliv, cafeer og butikker skaber. Dermed er playspots en god investering for handelslivet og byen, og Odense Kommune ser gode muligheder for samarbejde.
- Vi vil gerne samarbejde med foreninger, borgere eller erhvervsdrivende om fremtidige playspots, så vi sammen kan skabe nye opholds- og aktivitetsmuligheder i bymidten. Vi går derfor gerne i dialog med alle, som har gode ideer til nye playspots, der kan fungere som sociale og uforpligtende mødesteder for alle byens borgere og gæster, siger Steen Møller.
'Dansebuen' på Mageløs er det sidst tilkomne playspot, og det er allerede et populært playspot, hvor danseglade brugere har mulighed for at kombinere computerspil med det sjove fra fysisk, udendørs aktivitet. Der kan leges alene eller sammen med andre, og man kan udfordre hinanden i dansekonkurrencer, hurtig reaktion eller koncentration.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.