Langdistancebus nu med solceller på taget

I prøveperioden blev der gennemsnitligt sparet 1,7 liter diesel pr. 100 km.
3. MAR 2020 10.18

FlixBus har installeret solcellepaneler på sin grønne bus, der kører dagligt fra Dortmund, via Eindhoven, Antwerpen, Brügge og Calais til London, oplyser firmaet. Solpanelerne genererer solenergi til bussens elektriske forbrug og reducerer dermed brændstofforbrug og CO2-emissioner.

Solcellerne, der er installeret på taget af bussen, er ultratynde og lette for at forhindre luftmodstand. Ved hjælp af opladningskontrol placeret i bussen kan solcellerne på taget kommunikere med generatoren i bussen. Generatoren oplader busbatteriet ved hjælp af brændstof. Med fremkomsten af ny teknologi overtages dette nu i vid udstrækning af solenergi, hvilket aflaster generatoren.

I prøveperioden blev der gennemsnitligt sparet 1,7 liter diesel pr. 100 km. Med en gennemsnitlig afstand på 600 kilometer pr. dag er dette en daglig brændstofbesparelse på ca. 10 liter. Solpaneler forventes at producere mere energi om sommeren.

Batteriet leverer strømforbruget til al elektronik om bord. Som normalt hos FlixBus er bussen med solcellepaneler også udstyret med strømstik, aircondition, wi-fi og et medieunderholdningssystem.

På grund af installationen af den nye teknologi drives alt dette udstyr ombord nu af solenergi. Den vedvarende energi supplerer ikke kun bussens elektricitet, men også den rejsendes strømforbrug. På denne måde kan de rejsende oplade deres mobile enheder med vedvarende energi.

ka

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
Lundgaard
Nyhedsbrev