
HTS anklager kommunerne for at have gennemført massive besparelser på vejområdet i ly af strukturreformen.
Ifølge HTS-analysen burde kommunerne have afsat i alt 300 mio. kr. ekstra her i 2007 som en direkte konsekvens af, at kommunerne har overtaget 7.550 kilometer veje fra de nu nedlagte amter. Men reelt er budgetterne til vejvedligeholdelse kun udvidet med cirka 46 mio. kr., oplyser HTS' erhvervspolitiske direktør Michael Svane.
- Kommunerne bør være klar over omfanget af deres forpligtelser. Ellers er der stor risiko for, at vi veksler gode amtsveje til dårlige kommuneveje, siger Michael Svane.
Men så galt kommer det ikke til gå, lyder det fra formanden for KLs teknik- og miljøudvalg, Bjørn Dahl (V).Han mener, at de nye og større kommuner opnå effektiviseringsgevinster som følge af stordriftsfordele.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.