Klarere regler for transport af teknisk personel på vej

Teknikkere til havvindmølleparker kan ende i et regellimbo, da reglerne er uklare for, hvorvidt de er passager eller besætningsmedlem.
4. FEB 2020 8.36

Er man passager eller besætningsmedlem, når man går ombord på et skib, der sejler en på arbejde i en havvindmøllepark?

Det kan stå uklart for teknikere til havvindmølleparker, som derfor kan være i et regellimbo, ligesom det bringer uklarhed for, hvordan skibe til industriel personnel skal indrettes, og hvordan sikkerhedsniveauet skal være ombord. 

Det vil Danske Rederier dog rette op på nu med klarere regler på området, oplyser Danske Rederier i en pressemeddelelse.

- Som det er nu, ser vi desværre, at nogle lande rundt om Nordsøen ikke fuldt anerkender de certificeringer, vi har på vores skibe. Det begrænser vores muligheder for at kunne sejle med op til 24 personer om bord, ligesom vi heller ikke kan udnytte de overnatningsfaciliteter, vi har om bord. Et ensartet, internationalt regelsæt vil give en mere fair konkurrence og være en gevinst for os, siger David Kristensson, CEO i rederiet Northern Offshore Service.

De nye regler er derfor højt på dagsordenen, når FN’s internationale søfartsorganisation, IMO, mødes i denne uge. 

- Vindmølleindustrien boomer, og IP-skibe sejler i pendulfart for at følge med udviklingen. Men reglerne er ikke fulgt med udviklingen, og nu mangler der et internationalt regelsæt på området. Vores medlemmer har brug for at kunne konkurrere på lige vilkår med andre lande, og vi kaster os ind i arbejde for at få udviklet et sæt nye regler, siger Maria Skipper Schwenn, direktør for sikkerhed, maritim forskning og miljø i Danske Rederier. 

De nye regler forventes at kunne træde i kraft i 2024. 

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
dkjob
www.mercuriurval.com
Fordi mennesker betyder alt