Frederikshavnerne skal ud af bilerne

Frederikshavnerne skal ud af bilerne

I Frederikshavn har byrådet besluttet, at antallet af borgere, der går eller cykler i byen, skal øges

FREDERIKSHAVN: I 2022 skal 10 pct. flere vælge at cykle eller gå, når de skal rundt i byen. Det er nu den officielle cykelpolitik i Frederikshavn Kommune, som onsdag aften blev godkendt af et enigt byråd.

Frederikshavn Kommune har et mål om at blive Nordjyllands sundeste kommune og motionskommune nr. 1, og projektlederen bag cykelprojektet ser den nye cykelpolitik som en naturlig forlængelse af de to øvrige projekter:

- Vi kan opnå en masse synergi på tværs af de tre projekter. Vores undersøgelser viser, at flere gerne vil kombinere behovet for at komme fra a til b med behovet for motion, og den cocktail har så stor effekt på vores sundhed, at man lige frem kan sætte kroner og øre på, fortæller projektlederen cykelprojektet, Finn Rasmussen.

Halvdelen til fods og på cykel
Hvis kommunen når i hus med sin målsætning, betyder det, at halvdelen af den lokale transport i 2022 sker enten til fods eller på cykel.

- Opgaven bliver nu at få omsat de gode intentioner i cykelpolitikken til handling, siger Finn Rasmussen og understreger, at flere cykelstier ikke er nok. Der skal arbejdes med både holdninger, cykelservice, cykelparkering, kombinationsrejser, og der skal arbejdes med alle generationer: børn, unge og voksne. Blandt andet har cykelprojektet en gruppe på Facebook, som snart får følge af en ny Facebook-kampagneside.

Erfaringer både inden for og uden for landets grænser viser, at der er store gevinster at hente for både miljøet og folkesundheden, hvis færre end i dag sætter sig bag rattet på de korte ture i byerne, hvor cyklen er et reelt alternativ. Sundhedsøkonomer og læger har i flere år været enige om, at bare en halv times motion om dagen er et effektivt værn mod de mest udbredte livsstilsygdomme, som hyppigt fører til sygdom og koster i mistet arbejdsfortjeneste.

tsp

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
Lundgaard
Nyhedsbrev