Droner skal flyve reservedele ud til havvindmøller

I et nyt projekt fra Energy Innovation Cluster vil man bruge droner til at levere reservedele og redskaber til teknikerne på havvindmøller.
16. JAN 2020 11.26

Droner er på kort tid blevet allemandseje, og nu kan droner snart komme til at blive en vigtig leverandør til havvindmøller. Det skal et nyt forsøg fra Energy Innovation Cluster undersøge nærmere. Her vil man bruge droner til at levere reservedele og redskaber til teknikerne på havvindmøller.   

Det er Siemens Gamesa er problemejer i CRIF-projektet, og Chief Engineer Lars Holm Nielsen er ikke i tvivl om dronernes muligheder.

- Vi kan absolut se potentialet, og derfor skubber vi gerne på og engagerer os i den udvikling, siger han.

Siemens Gamesa har tidligere undersøgt mulighederne i at anvende droner i en havmøllepark. Her har man kunne se, at der en potentiale på både den korte og den lange flyvetur med drone; særligt på droneleverance fra skib til havmølle og fra land til havmølle.

- For to år siden kunne vi ikke forestille os, at det ville være relevant at spørge teknikerne, om de ville have kunnet løse opgaven hurtigere, hvis de kunne få en drone til at flyve reservedelen hen til dem, siger Lars Holm Nielsen:

Aalborg Universitet er partner i projektet. Anders la Cour-Harbo, lektor på Aalborg Universitet, har særligt fokus på de lange flyvninger, hvor man eksempelvis skal flyve 25 kg gods op mod 150 kilometer ude på havet. Dertil kommer vind og vejr-forhold, der ikke altid er lige gunstige. 

- Opgaven er bare en anden, når en drone skal fragte 25 kg gods 150-200 kilometer ud i Nordsøen blæst og regn og sætte pakken af på en havmølle… uden at vi kan se noget. Vi udfordrer alt det, droner kan i dag, siger Anders la Cour-Harbo.

Aalborg Universitet er allerede nu ganske tæt på at kunne sende en 90 kg tung helikopterdrone på en lang flyvetur med en betydelig godsmængde. Anders la Cour-Harbo vurderer, at inden årets udgang, vil man aflevere 25 kg gods på en mølle uden for synsvidde

- Derefter venter et betydeligt udviklingsarbejde og en stribe andre udfordringer – eksempelvis sikkerhedsaspektet relateret til at sende tunge fragtdroner på vingerne. Men jeg forventer, at det er teknologisk muligt i 2022, siger han.

For den kortere flyvetur med mindre godsmængde er tidshorisonten kortere:

- Vi skal ‘bare’ flyve fra Service Operations Vessel til mølle, og det lyder jo simpelt – men også her er der udfordringer, siger Kristian Skaarup, CEO i Lorenz Technology, som fokuserer på pakkeleverancer fra SOV til havmølle over afstande på nogle få kilometer:

- Ambitionen er, at dronen automatisk kan lette fra et skib; selv vælger anflyvning og positionering til nacellen og sætter en afleveringsmekanisme i gang, inden den selv vender retur, siger han.

esl

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
dkjob
www.mercuriurval.com
Fordi mennesker betyder alt