Over togskinnerne skal der ifølge planen være parkering, cykelhotel og nedgang til perronerne. Ovenpå bygges den nye bydel. Gemt bag bygulvet er Aarhus Rådhus.
Foto: C.F. Møller Architects

Aarhus-bydel på 300 søjler over banegraven i høring

26.000 kvadratmeter bliver en bæredygtig bydel over togskinnerne ved Aarhus Banegård - hvis den bliver til noget.
27. AUG 2020 14.10

AARHUS: En ny, bæredygtig bydel over banegraven i Aarhus bliver nu sendt i fire ugers høring.

En mulig overdækning af banegraven har været diskuteret i over 100 år. Nu er planerne aktuelle igen, fordi banen skal elektrificeres, så spor og signaler alligevel skal bygges om. Derfor vil togtrafikken i en periode være begrænset, og det vil give mulighed for at bygge en ny konstruktion over banelegemet.

Ideen er at bygge boliger, kontorer, butikker, cafeer samt nye gang- og cykelforbindelser. Ifølge visionen skal det nye kvarter være bilfrit og en af verdens mest bæredygtige bydele.

Der er tale om et område på cirka 26.000 kvadratmeter, og omkring 300 søjler med en diameter på cirka en meter skal bære overdækningen.

Byrådet i Aarhus har tiltrådt en samarbejdsaftale om udviklingsfasen med DSB Ejendomsudvikling, MT  Højgaard og PensionDanmark. Sidst på året træffer  byrådet principbeslutning om projektets fremtid. Bliver det til noget, ventes overdækningen at stå færdigt med udgangen af 2026,  hvorpå byggeriet kan gå i gang.

Markant forandring

- En overdækning af banegraven vil blive en markant forandring af området. Derfor er det vigtigt for mig, at vi tager naboerne på begge sider af banegraven og alle områdets andre interessenter med på råd, så vi får alle ønsker og drømme med i den videre planlægning, siger Bünyamin Simsek (V), rådmand for Teknik og Miljø.

Projektet er særdeles komplekst og har store tekniske og økonomiske problemstillinger, som skal gennemarbejdes, før det kan afgøres, om projektet er muligt at realisere.

Derfor skal der også gennemføres en miljøvurdering af projektet. Normalt igangsættes en sådan først, når byrådet har besluttet at realisere et projekt, men da tiden er knap, bliver miljøvurderingen i dette tilfælde igangsat sideløbende med høringsperioden for at have mest muligt klart, hvis projektet bliver godkendt.

Læs mere om projektet her.

ak

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
DK Job