Lærere fra Hellerup Skole vinder VM i innovativ læring

Lærere fra Hellerup Skole vinder VM i innovativ læring

De to lærere er lige returneret fra Cape Town, Sydafrika, med titlen som verdens mest innovative lærere. De har vundet Microsoft Worldwide Innovative Educator Award
5. NOV 2010 12.50

GENTOFTE: Da Mette Hauch og Martin Ryum tog af sted mod Cape Town den 23. oktober med projektet, var de blandt 125 projekter, som havde vundet regionale konkurrencer i hele verden - i alt har 200.000 lærerprojekter deltaget i konkurrencen på verdensplan. Projektet er bedømt af i alt 10 internationale dommere med ekspertviden inden for uddannelse og innovation, oplyser Gentofte Kommune.

Mette Hauch og Martin Ryums vinderprojekt er det dansk-engelskfaglige undervisningsprojekt med tema om kortfilm 'Teacher Leave Them Kids Alone', hvor den traditionelle undervisning brydes op og erstattes med selvkørende projektteams af elever.

- Vi oplever, at især de drenge, som normalt er meget skoletrætte, når vi når til de ældste klasser, kommer meget mere ind i undervisningen og bliver superengagerede med denne form frem for en traditionel undervisning, siger Mette Hauch.

Og Martin Ryums fortsætter:

- Eksempelvis har vi haft en gruppe, som var så motiverede i deres sprogfaglige læring i forløbet, at de stod op midt om natten for at kunne filme en solopgang til deres projekt.

- Det er fantastisk flot klaret af Mette Hauch og Martin Ryum. Og deres indsats inden for innovation i fag og samarbejdsformer ligger godt i tråd med den udvikling, vi understøtter i Gentofte Kommunes folkeskoler, siger borgmester Hans Toft (K).

Baggrund for bedømmelsen
Bedømmelsen er foretaget ud fra kriterier om innovation, samarbejde, kvalitet, IT-brug og motivation i undervisningen, og målet er at belønne lærere, som er i stand til at løfte undervisningen i folkeskolen og elevernes motivation til et nyt niveau ved hjælp af innovation i undervisningen.

Begrundelsen for tildelingen af prisen til Mette Hauch og Martin Ryum er, at de er i stand til at kombinere nye og spændende undervisningsformer baseret på tillid til, at eleverne selv indgår i læringen og ikke nødvendigvis behøver paces af en høj grad af pædagogisk styring til at sikre læringsudbytte for alle elever. Ved at benytte tillid som motivationsværktøj og tillade alle medier lige adgang til undervisningen, gives eleverne en mængde valgmuligheder til at styre egen læring, og motivationen styrkes i og med, at eleverne selv kan vælge deres stærkeste udtryksform.

tj

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
dkjob
www.mercuriurval.com
Fordi mennesker betyder alt