Første kommune i Europa med fjernbetjent borgerservice

Guldborgsund tager et skridt ind i den teknologiske fremtid, når kommunen om kort tid åbner et borgerservicecenter i en lille by 25 kilometer fra Rådhuset, hvor medarbejderne befinder sig

11. maj tager Guldborgsund Kommune et stort skridt længere ind i teknologiens fagre verden og åbner Europas første fjernbetjente borgerservicecenter. Det sker i Væggerløse - en lille by med blot 1.379 indbyggere. På kommunens rådhus - 25 kilometer væk - indføres samtidig en 'virtuel receptionist' til at tage imod husets gæster.

At borgerservicecenter og reception bliver fjernbetjent betyder, at medarbejderen, der hjælper borgeren, rent fysisk sidder i et andet sted. Kommunikationen mellem medarbejder og borger foregår med skærme og kameraer som hjælpemidler.

Kommunens vision om at være nær og dynamisk er en vigtig årsag til projektet:

- Man kan sige, at vi går over til fjern-service for at undgå at skulle fjerne service. Vi har et stærkt ønske om at yde god og borgernær service, og samtidig er vi nødt til at udnytte vores personaleressourcer bedst muligt. Ved at benytte den nyeste teknologi kan vi samle personalet centralt med alle de fordele, det giver, og samtidig undgår vi at blive tvunget til at lukke vores mindste borgerservicecentre, forklarer Guldborgsunds borgmester John Brædder (borgerliste).

Teknologien bag skærmbetjeningen leveres af firmaet Cisco og kaldes Tele-Presence - tele-nærvær. TelePresence blev blandt andet brugt under COP15, og det benyttes i erhvervslivet, når mødedeltagere ikke har mulighed for at mødes fysisk. Det er første gang i Europa, teknikken bruges mellem borger og kommune.

- Billedet er så knivskarpt, og det hele er så livagtigt, som om man faktisk står over for et levende menneske. Vi glæder os meget til, at borgerne får mulighed for at prøve det, siger Guldborgsunds administrerede direktør Ib Østergaard Rasmussen, som fik ideen til projektet under en rejse i USA.

Projektet er støttet af ABT-fonden med 1,5 millioner, og kommunen skyder selv 2 millioner kroner ind - dels til bygningsændringer og dels til teknologiprojektet.

ABT-fonden er en "løftestang" for innovativ udvikling af den offentlige sektor, og fondens formand, Thomas Børner, roser Guldborgsund for at afprøve nye veje:

- Vi håber, projektet vil give værdifulde erfaringer, ikke mindst med grænserne for de typer af service, som kan ydes lige så godt ved brug af nye typer fjernbetjenings-løsninger som ved traditionel personlig betjening, siger Thomas Børner.

mou

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
dkjob
www.mercuriurval.com
Fordi mennesker betyder alt