Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK IT
DK Job
Foto: Jens Christian Top, Ritzau Scanpix

Snart sidste udkald for statslige penge til Østbanen

Dispensation for nedslidte skinner udløber næste sommer, så udbud og opgave skal snart sættes i gang, lød det på høring i Folketingets Transportudvalg.
25. FEB 2021 13.10

SJÆLLAND: Økonomiforhandlingerne før sommerferien mellem KL og regeringen ser ud til at være bedste, og i hvert fald sidste, mulighed for en statslig pose penge til Østbanen, så et presserende anlægsarbejde kan sættes i gang i tide. De nedslidte skinner har dispensation frem til sommeren næste år, og hvis det skal nås at sende opgaven i udbud og få den udført inden da, skal der penge på bordet senest i juni i år.

Sådan er situationen, som den ser ud lige nu, og som den blev beskrevet for Folketingets Transportudvalg ved en høring onsdag, hvor Sjællands regionsrådsformand Heino Knudsen (S) og Stevns' borgmester Anette Mortensen (V) talte Østbanens sag. Østbanen forbinder Stevns og Faxe med Køge og videre til Roskilde og er derfor med borgmesterens ord en transportmæssig "livsnerve" til resten af Sjælland.

Skinnerne er 40 år gamle, og allerede i 2012 var man nødt til at tage sæder ud af togene for at gøre dem lette nok, til at skinnerne kunne klare belastningen. Den fysiske nedslidning modsvares af et stort efterslæb i investeringer i banen, og den aktuelle pengemangel opgøres af Region Sjælland til 510 mio. kr. - et beløb, regionen ikke kan mobilisere.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) har tidligere afvist at gå ind i sagen med henvisning til, at lokalbaner er regionernes ansvar, men blødte dog en smule op under høringen. Ellers er det nærmeste, man hidtil er kommet en løsning, en passus i de to seneste års økonomiaftaler mellem regering og regioner om, at regeringen "har noteret sig tilstanden på privatbanerne". I 2020-økonomiaftalen hed det tillige, at regeringen ville "drøfte de fremtidige statslige investeringer i infrastruktur" i 2020, mens der i 2021-aftalen ikke er nævnt noget årstal for drøftelserne.

Efter onsdagens høring vurderer regionsrådsformand Heino Knudsen dog, at "Folketingets partier forstår, at de bliver nødt til også at tage ansvar". Han peger på den kommende 2022-økonomiaftale som sidste chance for at løse problemerne i tide, men finder "bestemt ingen grund til ikke at løse det nu". 

Se høringen hos Folketinget (2 timer).