Tour de France-feltet må vente yderligere et år på rulle over dansk asfalt.
Foto: Gonzalo Fuentes, Reuters/Ritzau Scanpix (arkiv)

Nu er det afgjort: Dansk Tour-start skubbes et år

Tour de France starter i Danmark 1.-3. juli 2022, har den danske organisation aftalt med de franske arrangører.

Bestyrelsen bag den danske Tour-organisation er nået til enighed med den franske løbsorganisation A.S.O. om en løsning, hvor den danske tourstart udskydes til 2022.

En flytning har været nødvendig, da Tour de France i 2021 er blevet rykket en uge frem som følge af OL i Tokyo, hvilket ville kollidere med blandt andet Københavns værtskab for EM i fodbold.

- Vi er mange, der har glædet os til at få Tour de France til Danmark næste år, og nu må vi desværre vente lidt længere. Til gengæld kan danskerne se frem til et endnu større brag af en gul folkefest i 2022, når tourstarten ikke bliver klemt af EM og OL, og vi forhåbentlig har fået coronaen på større afstand, siger Frank Jensen (S), bestyrelsesformand for Grand Départ Copenhagen Denmark og overborgmester i København.

Dialog med kommuner

De danske Tour-arrangører forventer ikke ændringer for de tre danske etaper. Der er fuld opbakning til udskydelsen fra de fem danske mål-og startbyer, oplyser organisationen.

Nu skal det nationale toursekretariat have en dialog med de otte gennemkørselskommuner om de ændrede datoer.

Bestyrelsen bag Grand Départ Copenhagen Denmark har enstemmigt valgt at takke ja til A.S.O.'s tilbud om at rykke tourstarten til 2022. Næste skridt er, at der skal underskrives en formel aftale med A.S.O., og der skal være en politisk proces med godkendelse hos byrådene og staten.

5,8 mio. kr. ekstra

Udskydelsen til 2022 er forbundet med ekstra udgifter på ca. 5,8 mio. kr. til det nationale sekretariat, som staten og A.S.O. i fællesskab dækker.

Derudover vil der være udgifter for de enkelte mål- og startbyer, som kommunerne selv dækker.

Budgettet var oprindeligt 88 mio. kr., hvoraf 17 mio. kr. finansieres af staten, 55 mio. kr. af de fem kommuner og 15 mio. kr. af regionerne. Dertil forventes ca. en mio. kr. finansieret ved andre bidrag, fx sponsorindtægter.

Udover det fælles budget har de enkelte kommuner yderligere forpligtelser som værtsbyer i forbindelse med planlægning og afvikling af løbet, herunder klargøring af rute, renhold, afspærring osv.

Ikke fra velfærden

I Sønderborg, som er målby for tredje etape, forventer kommunen at benytte de midler, den får til at dække ekstra coronaudgifter, til at dække en mindre ekstra udgift til flytningen.

- Jeg kan med det samme slå fast, at det selvfølgelig ikke er midler fra vores normale drift og velfærdsområdet, som skal dække udgiften. Vi forventer at kunne bruge af de penge, vi har fået som kompensation i forbindelse med coronasituationen, siger borgmester Erik Lauritzen (S).

I Roskilde, som er startby for anden etape, forventer borgmester Tomas Breddam (S) ekstra omkostninger ved udskydelsen på omkring en halv mio. kr. De ventes at kunne holdes inden for den allerede fastsatte ramme, oplyser han.

ak

Opdateret 13.40 med kommentarer fra Erik Lauritzen og Tomas Breddam.

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
DK Job