Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK IT
DK Job

Turbo-dansk på vestjysk skole

Intensiv undervisning i dansk gør børnene til markant bedre læsere
24. JUN 2011 10.15

RINGKØBING-SKJERN: Elever på Videbæk Skole har det sidste år haft turbodansk på skoleskemaet. Det intensive læsekursus er nu overstået, og resultaterne er så gode, at skolen har besluttet at gentage projektet næste år igen.

- Vi har oplevet elever, der på grund af undervisningen har øget deres læsehastighed betydeligt. Det har givet dem selvtillid og mod på at deltage mere aktivt i undervisningen, fortæller læsevejleder Birthe Nørkjær.

Turbodansk er tilbudt de af skolens 7. klasseelever, som læser under 150 ord i minuttet. I løbet af kurset er der arbejdet med elevernes læsehastighed, ord- og genrekendskab.

- Læsehastighed handler ikke om, hvorvidt eleven er dygtig faglig eller ej. Derfor har det også været bekræftende at se, hvordan eleverne har brugt deres nye læsefærdigheder til at indgå i skolearbejdet på en helt ny og engageret måde, siger Birthe Nørkjær.

Op mod 16 procent af de elever, der forlader den danske folkeskole, lærer aldrig at læse ordentlig. Formålet med turbodansk har derfor været, at de elever, som deltager, på længere sigt bliver i stand til at gennemføre en ungdomsuddannelse.

- Vi ved at et af kravene til de unge i fremtiden er, at de uddanner sig. Ellers får de det svært, siger Birthe Nørkjær.

Ambitionsniveauet er altså højt på elevernes vegne. Derfor har det også været et krav, at eleverne har skullet være motiverede for at læse hurtigere, hvis de skulle med i forløbet.

Turbodansk indledes med tre timer om ugen i otte uger, hvor eleverne deltager i forskellige øvelser. Herudover skal eleverne læse 20 til 30 minutter hjemme hver dag i en skønlitterær roman. De otte uger følges op af tre måneder, hvor eleverne ugentligt er i kontakt med Birthe Nørkjær.