DK Nyt

To mediekoncerner vil åbne nye digitale lokalmedier

Snakken om nyhedsørkener er afløst af oprustning med nye medier.

Flere års bekymring for nyhedsørkener er vendt på hovedet i dette forår, hvor først Jysk Fynske Medier og nu også Jyllands-Posten har bebudet nye lokalmedier, hovedparten i det østjyske område, som også var en af slagmarkerne i aviskrigen i nullerne.

I oprustningen denne gang har Jysk Fynske Medier peget på Facebook som hovedmodstanderen, efter at hver fjerde lokale dagbladsredaktion og hver fjerde ugeavis er forsvundet i løbet af de seneste ti år. Jyllands-Posten, som nu også har meldt sig med nye medier, går derimod med en henvisning til "lidt støvet" lokaljournalistik mere direkte efter eksisterende medier.

Her er målet i første omgang Vejle, Viborg, Horsens og Randers, hvor der vil blive lanceret digitale abonnementsmedier efter sommerferien. Alle byerne er også hjemsteder for dagblade under Jysk Fynske Medier.

Jysk Fynske Medier bebudede på sin side i marts at ville spendere 30 mio. kr. og 20 nyansatte journalister på ligeledes digitale abonnementsmedier for Skanderborg, Favrskov, Norddjurs og Syddjurs og bydele i Aarhus - alle kommuner med ugeaviser, der udgives af Jyllands-Postens Lokalaviser. De blev i sin tid overtaget fra netop Jysk Fynske Medier.

Jyllands-Posten søger til sine nye medier også 20 journalister, men har ikke sat beløb på satsningens størrelse. Det antydes, at der vil komme flere udgivelser til, og der oprettes til formålet en selvstændig afdeling, JP Lokal, med egen ansvarshavende chefredaktør.

https://www.dknyt.dkartikel/to-mediekoncerner-vil-aabne-nye-digitale-lokalmedier