DK Nyt
- Lær af bankerne, Corydon

- Lær af bankerne, Corydon

Sorøs borgerservice- og it-chef indbyder til samarbejde om bedre digitale løsninger - især når det gælder obligatorisk Digital Post i 2015
2. MAJ 2012 15.20

SORØ: I disse uger behandler Folketingets it-udvalg et lovforslag om øget digitalisering mellem det offentlige, borgerne og landets virksomheder. Men brugervenligheden i de offentlige digitale løsninger halter bagefter og bør styrkes markant. Sorø Kommune opfordrer nu Finansminister Bjarne Corydon (S) til at tage affære.

Digital Post-kampagnen har tydeliggjort en række af de barrierer, der møder de borgere som gerne vil gribe de digitale muligheder, og det får nu Sorø Kommune til sende Christiansborg en opfordring:

'Vi vil gerne opfordre til at brugervenlighed og brugeroplevelse prioriteres lige så højt som de tekniske og sikkerhedsmæssige problemstillinger', skriver kommunen.

'Sikkerheden i systemerne er afgørende for befolkningens tillid, men sikre løsninger gør det ikke alene (...) Sagt med andre ord: En løsning kan være nok så sikker, men hvis du ikke forstår de tekster du møder på skærmen, og ikke har overblik over den navigation du bliver gelejdet igennem, så får du ikke tillid til den digitale kommunikation.'

Borgerservice- og it-chef i Sorø Kommune Bodil Thomsen uddyber:

Ikke bare ryggen fri

- Danskerne er jo blandt verdens mest digitale mennesker, og borgerne handler i stor stil på nettet. Viljen til at gå den digitale vej er altså i høj grad til stede. Men fra det offentliges side er vi slet ikke gode nok til at komme dem i møde og tilbyde løsninger der lever op til de mest basale forventninger til brugervenlighed i løsningerne. Alt for mange offentlige it-løsninger bærer præg af at de er født ud af en forvaltningstradition hvor man har mere fokus på at holde ryggen fri og dække sig ind juridisk og fagligt, end man har på at møde borgeren, hvor borgeren er.

- Vi skal gøre det let og trygt at være digital borger i Danmark. Vi skal blive langt bedre til at indrette løsningerne efter borgernes situation, siger Bodil Thomsen. "Vi kan lære meget af bankerne og e-butikkerne som i langt højere grad har blik for brugeroplevelsen og formår at gøre transaktionerne overskuelige.

Sorø Kommunen tilbyder at stille erfaring til rådighed for ministeren frem mod indførelsen af obligatorisk Digital Post i 2015.

ka

Foto: Colourbox

 

https://www.dknyt.dkartikel/laer-af-bankerne-corydon