Kinesere efterspørger Randers-pædagogik

Kinesere efterspørger Randers-pædagogik

I foråret underskrev Randers Kommune en partnerskabsaftale med kinesiske Changzhou. Nu ser man de første synlige spor af samarbejdet

RANDERS: Randers Kommune har haft besøg af en delegation på fem højtstående embedsmænd fra partnerskabs byen Changzhou. Det er anden gang, kineserne besøger Randers, og det er dermed det synlige bevis på at samarbejdet tager form.

Denne gang var delegationen på besøg hos Randers Regnskov, Paderup Gymnasium og VIA University College.

- Den kinesiske delegation var oprigtigt interesseret, og det tegner godt for det videre samarbejde, udtaler borgmester Henning Jensen Nyhuus, der også fik lejlighed til at mødes med kineserne.

Partnerskabsaftalen, der blev indgået i foråret er en forholdsvis bred aftale, hvor de to kommuner gensidigt lover hinanden, at ville styrke samarbejdet på erhvervsområdet og uddannelsesområdet.

Kinesisk filmfestival på vej
På Paderup Gymnasium begyndte de først elever i august at læse kinesiske. Senere skal både elever og lærer fra Danmark til Kina for at undervise kineserne i engelsk. Også fra VIA University College rejser elever og lærer til Kina. Efter et år er rejserne ligefrem blevet en god forretning for VIA's pædagoguddannelse i Randers.

- Kineserne efterspørger vores danske tilgang til pædagogik, og derfor har vi lavet en aftale, hvor vi underviser de kinesiske studerende. Efter det første år har vi rundt regnet tjent en lille halv million kroner på aftalen, fortæller Flemming Arnfred, der er lektor på pædagoguddannelsen i Randers.

Erhvervsmæssigt har Randers Kommunen indgået en aftale med Væksthus Midtjylland. Aftalen betyder, at væksthuset skal vejlede virksomheder om de forskellige muligheder, når det handler om handel og samarbejde med Kina. Sidst men ikke mindst er der også planer på det kulturelle område. De to partnerskabsbyer er i dialog om at arrangere en kinesisk filmfestival i Randers.


Foto: Jeannot Huyot, Randers Kommune

 

https://www.dknyt.dkartikel/kinesere-efterspoerger-randers-paedagogik