Trafikselskabet har ikke haft godt nok styr på kundernes privatlivspolitik, konkluderer Datatilsynet.
Foto: Fynbus

Fynbus får kritik af Datatilsynet for passagertracking

Det regions- og kommunalt ejede Fynbus har ikke styr på sin privatlivspolitik konkluderer Datatilsynet og udtaler alvorlig kritik.
15. JUL 2020 11.50

Datatilsynet udtaler alvorlig kritik af Fynbus for ikke at have oplyst sine kunder godt nok om, hvordan personoplysninger gemmes og behandles. De er heller ikke blevet givet til kunderne i forbindelse med indsamlingen. Dem har de selv skullet søge frem.

Det giver anledning til kritik, oplyser tilsynet. Desuden har selskabets privatlivspolitik ikke nok information til at opfylde oplysningspligten, og det er i strid med databeskyttelsesforordningens kapitel 13.

Det er privatlivspolitikken på Fynbus' digitale løsninger som webshop.fynbus.dk, fynbus.flextrafik.dk og fynbusbestilling.dk, det halter med. 

Fynbus erkender problemet

Produkt- og markedschef hos Fynbus Jan Gudmann Hansen erkender over for Version2, at selskabet har været for langsomme til at få privatlivspolitikken opdateret.

- Der er gået for lang tid, og vi har været for uopmærksomme på det her punkt. Vi gør vores bedste med de ressourcer, vi har, og den hjælp vi kan få. Jeg kan ikke svare dig på, hvorfor den ikke var på plads, men nu får vi det rettet, siger Jan Gudmann Hansen til Version2.

Der har været ført skriftligt tilsyn siden efteråret, hvor fokus har været på den såkaldt daglige overvågning. Fynbus er ejet af Region Syddanmark og de ni kommuner på Fyn og Langeland.

ibs

https://www.dknyt.dkartikel/fynbus-faar-kritik-af-datatilsynet-for-passagertracking