DK Nyt
Fra irriterende opkomling til markedsleder
Ansvarshavende redaktør Claus Theilgaard, teknisk direktør Martin Wegeberg og journalist Emil Staulund.
Foto: Michael Elmkjær Madsen

DK Nyt fejrer 20-års jubilæum:
Fra irriterende opkomling til markedsleder

I praksis er alle kommunale beslutningstagere brugere af DK Nyt, der blev lanceret på en skæbnesvanger dato.

Efter 20 år er DK Nyt blevet det største medie indenfor målrettede nyheder til kommunale og ­offentlige beslutningstagere. DK Nyt har i dag storkundeaftaler med næsten alle kommuner. De få kommuner, der endnu ikke har en passwordfri adgang, har et betragteligt antal personlige abonnementer. I praksis betyder det, at alle kommunale beslutningstagere er DK Nyt-brugere. 

En dækningsprocent tæt på 100 må siges at være en ubetinget succes. Og det er en succes, der efter 20 år, fejres på DK Nyt. Lørdag den 11. september er det 20 år siden, at DK Nyt blev lanceret. Og ja – det var på den skæbnesvangre 9/11 2001. Ikke den bedste dag at starte et nyt medie. 

Det er gået stærkt, siden DK Nyt blev grundlagt som en to-mandsbetjent medievirksomhed i en nedlagt slagterbutik på Clermontgade i Roskilde. Dengang var de to stiftere, Lars Greir og jeg, eneste ansatte. Vi var først og fremmest journalister, men også rengøring, administration og sælgere.   

Det var en stor udfordring at drive en nystartet virksomhed i en krisetid: 9/11 kunne vi ikke gøre noget ved. Da Told og Skat skrev, at vi alligevel ikke var fritaget for moms som alle andre medier, kunne vi heller ikke gøre det store – andet end at indlede et større lobbyarbejde, der blev medvirkende til at netmedier i dag er nogenlunde konkurrencemæssigt ligestillet med de gamle mediehuse. 

KL gav op

Vi kunne heller ikke gøre noget ved, at KL-bladet Danske Kommuner trodsede en aftale og nægtede at bringe annoncer for DK Nyt. Men da magtfulde og velhavende KL lancerede en direkte konkurrent til DK Nyt på nettet, kunne vi gøre noget. Vi lagde os selen, lavede endnu mere og bedre journalistik og efter nogle år opgav KL at komme ind på ”vores” marked.

En lille refleksion kunne være om det er rimeligt, at en offentlig organisation, finansieret af skatteyderne, har så store publicistiske ambitioner? 

I dag har ledelsen i KL en mere fornuftsbåren tilgang til medier – og – oplever vi – ser DK Nyt som en vigtig samarbejdspartner. 

DK Nyt er det største medie i koncernen DK Medier, der i dag samlet beskæftiger 23 journalister og specialister. Det er også DK Medier, der udgiver Kommunen.dk, DK Havenergi, DK Vindkraft, DK Indkøb samt Danish Offshore Industry. DK WebSolution og DK Creative hjælper eksterne virksomheder og organisationer med it og web-løsninger samt alle grafiske opgaver. 

Da DK Nyt markerede 10-års jubilæum beklagede vi, at vi fester netop på 9-11. Men vi vidste altså ikke, hvor forfærdelig den 11. september blev. 

I en præsentationsfilm om DK Medier fortæller redaktører og journalister om, hvad der driver dem. Du kan se filmen om menneskene bag indholdet her - scrol lidt ned.

https://www.dknyt.dkartikel/fra-irriterende-opkomling-til-markedsleder