DK Nyt

En over næsen til avis for misvisende antydning

Ikke okay at kæde turistdirektørs fratræden sammen med intelligenstest af efterfølgeren, har Pressenævnet afgjort.

RINGKØBING-SKJERN: Der er grænser for, hvad man kan tillade sig at skrive om folk, også selvom det gøres indirekte, ikke-udtrykkeligt og formelt korrekt. En overskrift i Dagbladet Ringkøbing-Skjerns netavis med omtale af en turistdirektørs fratræden var misvisende, har Pressenævnet afgjort.

Artiklen handlede om, at Destination Vesterhavet søgte ny direktør, efter at den første direktør for turistsamarbejdet, Liv Thøger-Aldahl, sidste sommer stoppede efter blot et halvt års ansættelse. På baggrund af pluk fra stillingsopslaget sammenstykkede avisen på sin netavis en overskrift, der lød: ”Forgængeren takkede hurtigt af: Ny turistdirektør skal have testet sin generelle intelligens”.

Artiklen blev også bragt i den trykte avis, dog med en anden overskrift, men men enslydende indhold, blandt andet at "De ansøgere, der går videre fra første samtalerunde i processen med at finde en ny direktør til Destination Vesterhavet, skal gennem en omfattende og nuanceret test til vurdering af generel intelligens".

Ændringer i overskrift og artikel

Den fratrådte direktør klagede over formuleringen, og Dagbladet Ringkøbing-Skjern ændrede overskriften og foretog flere ændringer i teksten på netavisen. Samtidig blev den oprindelige overskrift gjort ikke-søgbar hos Infomedia.

Alligevel hævder avisen i sit svar til Pressenævnet sig "uforstående overfor anklagen om, at artiklens sammensætning skulle være groft insinuerende" og kalder "begge led i onlineartiklens oprindelige overskrift (...) ubestrideligt faktuelt korrekte". Rettelserne skyldtes i stedet, at "en del brugere på Facebook (...) fejltolkede overskriften og det tilknyttede billede som et forsøg på at drage den afgående direktør Liv Thøger-Aldahls intelligens i tvivl", hedder det i svaret med tilføjelsen, at det "naturligvis aldrig har været hensigten".

Pressenævnet fortolker dog den oprindelige overskrift på samme måde som Facebook-brugerne, og uanset at overskriften efterfølgende blev ændret, udtaler nævnet "kritik af overskriftens misvisende formulering på offentliggørelsestidspunktet".

Se Pressenævnets kendelse.

https://www.dknyt.dkartikel/en-over-naesen-til-avis-for-misvisende-antydning